
J O U R N A L  O F  I N T E L L E C T U A L  F R E E D O M  A N D  P R I V A C Y  _ S P R I N G  2 0 1 6  5 0

STUDENT PRESS
Lawrence, Kansas
The current and former editors-in- 
chief of the University Daily Kansan 
have sued two top University of Kan-
sas administrators for reducing the 
student newspaper’s funding on the 
basis of content.

In the lawsuit, filed February 5 in 
the US District Court for the Dis-
trict of Kansas, Vicky Diaz-Camacho, 
editor-in-chief of the Kansan, and Ka-
tie Kutsko, former editor-in-chief, 
are alleging that a $45,000 annual re-
duction of student fees for the news-
paper was in retaliation for an edi-
torial criticizing the Student Senate. 
They are suing Chancellor Bernadette 
Gray-Little and Vice Provost for Stu-
dent Affairs Tammara Durham, who 
is also an ex-officio member of the 
University of Kansas Student Senate.

In May 2014, the Kansan published 
a “strongly-worded” editorial call-
ing for reforms of the Student Senate 
election process after the student body 
president and vice president were 
elected despite receiving fewer votes 
than their competitors, who were de-
clared ineligible the night before the 
election because of an election-code 
campaign violation. Later that sum-
mer, the student body president and 
vice president were removed from of-
fice and then reelected and reinstated.

But in the next budget review of 
the Kansan’s student fees, the lawsuit 
alleges, student senators questioned 
Kansan editors for “unflattering cov-
erage of the Student Senate” and crit-
icized them for publishing the edito-
rial. After the Kansan editors request-
ed to maintain their existing funding 
level of $2 per student per semester, 
the Student Senate Fee Review Com-
mittee voted to cut funding to $1 per 
student—a $45,000 annual reduction.

The stated reason for the reduction 
was the Kansan’s plan to reduce print 
publishing from four days a week to 

two. But according to the lawsuit, 
committee members told the Kansan 
editors to “fix their content” and then 
ask for restored funding the following 
year.

The Student Senate Finance Com-
mittee later amended the funding re-
duction to $1.50 per student, which 
Kansan editors supported as a compro-
mise. But after the Kansan staffers left 
that meeting, in which one student 
senator cited a “steady decline” in the 
quality of the paper’s editorial con-
tent, the committee tabled the final 
passage of the funding bill. Later, the 
committee again reduced the funding 
to $1 per student and voted to send 
the bill to the full Student Senate.

The full Student Senate approved 
cutting the Kansan’s funding in half 
to $1 per student for the 2015–16 aca-
demic year. According to the lawsuit, 
no other student organization had its 
funding reduced.

After the vote, the Student Press 
Law Center sent a letter of concern to 
Gray-Little, the university’s chancel-
lor. SPLC Executive Director Frank 
LoMonte explained that cutting fund-
ing for content-based reasons was un-
constitutional and asked her to stop 
the funding cut. Gray-Little declined 
to intervene and recommended the 
Kansan staff meet with Durham, who 
had to approve the student fees budget 
before it went to the chancellor’s desk.

Durham said she would mediate 
a meeting between Kansan editors 
and the Student Senate members. At 
the meeting, the student body presi-
dent said she would look into asking 
the Finance Committee to revisit the 
funding question. That never hap-
pened, and the student body presi-
dent never followed up with the Kan-
san staff until after Gray-Little had 
approved the student fees budget—
which included the funding cut.

According to the lawsuit, the 
$45,000 reduction forced the Kansan 

to eliminate thirteen paid student po-
sitions on both the editorial and ad-
vertising staffs and leave its news ad-
viser position vacant.

“Not every other student newspa-
per in the Kansas state university sys-
tem is compelled to go through an 
annual budget review that is recom-
mended by an on-campus organiza-
tion which is the subject of news sto-
ries and editorials,” the lawsuit states. 
“In addition to its practical impact on 
the ability of the Kansan and its staff 
to effectively gather, report and dis-
tribute news, the budget cut carries 
a significant chilling effect because it 
ties the Kansan’s receipt of adequate 
funding to the expressions of view-
points which meet the approval of the 
Student Senate.

“As a result of the budget reduc-
tion, plaintiffs are chilled in their ex-
pression of First Amendment- 
protected speech, and are less like-
ly than they would otherwise have 
been to express viewpoints critical of 
the Student Senate or to make inde-
pendent editorial judgements about 
the newsworthiness of Student Senate 
events.”

Also according to the lawsuit, just 
over a month ago, a member of the 
Fee Review Committee complained 
to the Kansan news editor about the 
paper’s coverage of the Student Senate 
and said that the newspaper had “bit 
the hand that fed” it and the staff “got 
what you deserved.”

The lawsuit charges that the Stu-
dent Senate “has made it clear that 
negative coverage . . . will impact re-
instatement of the Kansan’s previous 
funding level in the upcoming annual 
fee review process.”

Federal courts have ruled that it is 
unconstitutional for student govern-
ments or university administrators at 
public institutions to decrease fund-
ing in retaliation for editorial content 
decisions.

N E WS I S  I T  L E G A L ?



J O U R N A L  O F  I N T E L L E C T U A L  F R E E D O M  A N D  P R I V A C Y  _ S P R I N G  2 0 1 6  5 1

The plaintiffs are asking for a pre-
liminary injunction against the ad-
ministrators that prohibits them from 
enforcing the reduction of the Kan-
san’s student activity fee allocation. 
The plaintiffs are also asking for nom-
inal damages and reasonable attorneys’ 
fees and costs. Reported in: splc.org, 
February 5. 

NET NEUTRALITY
Washington, DC
Reading the tea leaves from a court 
hearing is a dangerous endeavor. But 
standing out from a Decembe 4 hear-
ing over net neutrality regulations 
were comments from an influential 
judge who seemed to indicate more 
comfort with the Federal Communi-
cations Commission’s legal defense of 
the rules.

The comments came from Judge 
David S. Tatel of the United States 
Court of Appeals for the District of 
Columbia Circuit during a hearing 
where the FCC was defending its net 
neutrality rules against opponents 
who want to overturn the broadband 
regulations that are aimed at prevent-
ing favoritism on the internet. Judge 
Tatel is part of a three-judge panel 
that will decide whether the rules are 
upheld or struck down.

The FCC is defending the rules 
against a lawsuit filed by telecom, ca-
ble and wireless trade groups. The 
FCC’s classification of broadband as a 
“common carrier” service like phones 
is at the heart of the suit. Telecom and 
cable firms argue that broadband ser-
vices are not the same as telephone 
services and should not be strapped 
with the same utility-style frame-
work of heavy regulations. They say 
the FCC illegally put broadband into 
the same bucket as phone services and 
therefore that the net neutrality rules 
should be overturned. The agency has 
argued that it had to reclassify broad-
band as a utility-like service after the 

court vacated rules last time and told 
the agency it was making rules on 
shaky legal ground.

Judge Tatel pointed several times to 
case history that supports the FCC’s 
move to regulate broadband services 
like utilities. He said an opinion by 
the Supreme Court in 2005 gave the 
FCC the ability to categorize com-
munications services as it sees fit. 
Judge Tatel also repeatedly went back 
to that high court decision in ques-
tions to cable and telecom companies 
suing the agency for overreach.

“Isn’t that our starting point?” 
Judge Tatel said just minutes into a 
long morning of oral arguments. His 
comments were particularly scruti-
nized because twice before, in 2010 
and 2014, he wrote opinions to vacate 
previous net neutrality rules.

The results of the case could re-
shape the way consumers access inter-
net content. For more than a decade, 
the FCC has tried to create regula-
tions to ban internet service provid-
ers from blocking certain websites or 
making some travel faster or slower 
than others. A decision is expected in 
the spring. If the FCC wins, telecom 
and cable firms may take the case to 
the Supreme Court.

In three hours of argument the 
judges also showed skepticism of sev-
eral aspects of the FCC rules, includ-
ing whether the agency had the au-
thority to strap net neutrality rules 
onto wireless services and whether it 
was reasonable to ban “paid prioritiza-
tion,” where websites pay internet ser-
vice providers for faster downloads.

Judge Stephen F. Williams com-
pared priority delivery of content on 
the internet to the “entirely reason-
able” practice of food companies pay-
ing trains for refrigerated cars.

Still, Gene Kimmelman, head 
of the public interest group Public 
Knowledge, which supports the rules, 
said the hearing was notable because 

while he has “heard many arguments 
of the commission before the court 
where they’ve been ripped apart,” this 
time “they were given sound support 
for using reclassification, which was 
the critical point.” Reported in: New 
York Times, December 4. 

COPYRIGHT
Charlotte, North Carolina
The founding editor of Business Insider 
UK, Jim Edwards, had a bank de-
lete two of his tweets December 22. 
In an e-mail, Bank of America told 
Edwards that his tweets violated the 
bank’s copyright and that if he kept it 
up, they’d see to it that his Twitter ac-
count was deleted.

“Investment banks apparently have 
the power to censor journalists on 
Twitter, simply by asking,” Edwards 
wrote in a short post on Business In-
sider describing the situation. “That is 
depressing.”

Edwards had quoted a research 
document produced by analysts. He 
says the tweets were “probably triv-
ial,” but can’t really be more specif-
ic—in part because the frequent Twit-
ter user can’t even remember exactly 
what they were about.

One of them reads “BAML’s Teo 
Lasarte is developing a pun-based 
method for analysing auto stocks,” 
where the “BAML” acronym refers to 
Bank of America Merrill Lynch. The 
tweet included a screenshot that has 
been deleted.

Edwards acknowledges no earth- 
shattering information has been lost 
to the world. In fact, it was likely a 
compliment to the analyst in ques-
tion. “Sometimes analysts write funny 
headlines on their investment notes,” 
he says, leading him to take a screen-
shot and tweet it out.

B of A might have a case if Ed-
wards had sent out the entire text of 
Lasarte’s report, he says, but the fun-
ny headline tweet didn’t even come 

I S  I T  L E G A L ?  _  N E W S



J O U R N A L  O F  I N T E L L E C T U A L  F R E E D O M  A N D  P R I V A C Y  _ S P R I N G  2 0 1 6  5 2

close to that. In Edwards’ view, it’s a 
no-brainer case of fair use.

The Digital Millenium Copyright 
Act claim came from the “Attributor 
Corporation,” part of digital-rights 
company Digimarc, working on be-
half of Bank of America. It’s the 
latest example of the Kafka-esque 
system of copyright takedowns, in 
which intermediaries like Twitter 
tend to treat users subject to copy-
right claims as guilty until proven 
innocent.

“I have no idea what Twitter 
agreed to censor for BAML, and no 
way of guessing what BAML’s ob-
jection was really about—or if it was 
even BAML who made the com-
plaint,” writes Edwards.

Twitter wouldn’t comment on the 
matter other than to refer to their 
copyright policy. The Digimarc em-
ployee whose name is on the take-
down notice didn’t respond to Ed-
wards’ inquiry.

Other Edwards tweets that quote 
Bank of America reports remain 

online, and unchallenged. He has ap-
pealed the claim through Twitter’s 
system. 

“I’m not in favor of journalists get-
ting special treatment over this kind 
of thing,” said Edwards. “But it is 
frustrating. Twitter/ BAML are send-
ing me legal spam. I’m replying, ba-
sically just asking them to look at this 
and apply some discretion or judg-
ment. So far, no dice.” Reported in: 
arstechnica.com, December 22. 

I S  I T  L E G A L ?  _  N E W S


